poniedziałek, 4 marca 2013

Zasady zdrowego odżywiania


10 zasad zdrowego odżywiania

  1. Pamiętaj o wypijaniu 1,5 l wody dziennie, a jeśli ćwiczysz nawet 2 litry. Zapomnij o Coca Coli, Coli light (która wcale nie ma mniej kalorii),Nestea itp.  Ja od kiedy w jednym z programów zobaczyłam ile cukru ma sok w kartonie przestałam je kupować. Chcesz pić sok? Zrób go w sokowirówce. Polecam również własne soki warzywne (np. trzy marchewki+trzy gałązki selera naciowego).A jeśli sama woda jest dla Ciebie mdła możesz wciskać trochę soku z cytryny.Oprócz wody pij zieloną herbatę. 
  2. Jedz 5 posiłków dziennie, czyli trzy większe+dwa małe. Posiłki jedz co 2,3 godziny. Nie będziesz głodować, a organizm strawi każdy z nich. Staraj się nie podjadać, a jeśli nie wytrzymujesz zjedz jabłko, marchewkę lub błonnik.
  3. Posiłki powinny składać się z wartościowego białka, węglowodanów i dobrego tłuszczu. O tym więcej w następnej notce.
  4. Dobre tłuszcze nie przyczyniają się do tycia. Które to są? Orzechy, oliwa, olej na zimno, ryby morskie. Dobry tłuszcz to nie smalec!
  5. Nie zapomnij o warzywach. Staraj się je dodawać do każdego posiłku. Owoce możesz jeść na początku dnia lub tuż po treningu. Uważaj –niektóre z nich mają dużo cukru.                                              
  6. Nie rezygnuj z mięsa, ale staraj się wybierać te z dobrego źródła. Ja kupuję kurczaka z hodowli ekologicznej. Te z marketu karmione są fitoestrogenami-to tak jakbyś wcinała pigułki antykoncepcyjne. Zaburzają hormony. Zacznij kupować indyka-on nie zje niczego, co jest niedobre. I wcale nie jest gorszy w smaku niż kurczak.
  7. Jedz jajka-to dobre źródło białka.  Postaraj się znaleźć zaufanego dostawcę lub rolnika. Wierz mi lub nie-różnica w smaku takich jajek, a tych marketowych jest kolosalna.
  8. Używaj ziół i zmniejsz ilość soli w diecie. Zamiast cukru do słodzenia wybierz miód, stevię, cukier trzcinowy lub syrop klonowy. Ksylitol też jest dobry, ale zdaję sobie sprawę, że u nas w Polsce wciąż drogi. Ja od liceum nie słodzę ani kawy ani herbaty. Na początku było ciężko, ale to prawda, że bez cukru kawa i herbata mają prawdziwy smak. 
  9. Jedz zupy. Ja w ten sposób „przemycam” mięso wołowe do diety.
  10. Zapomnij o produktach „light” czy „fit”.Niejednokrotnie zamiast tłuszczu mają więcej cukru. Wybieraj pełnotłuste mleko, sery, śmietany i jogurty. Przestań kupować najtańsze produkty marki znanych marketów. Nie dostarczasz w ten sposób żadnych wartości odżywczych.
I zasada oczywista-postaraj się zrezygnować ze słodyczy. Jeśli jest Ci ciężko na początek zrób tak jak ja-dwa tygodnie bez słodyczy.Sama przez wiele lat nie stosowałam tych zasad i robiłam ogromne błędy w swojej diecie. Zmieniłam swoje nawyki i czuję się o wiele lepiej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz